معرفی استاندار KNX

معرفی استاندار KNX

کنترل سیستم های الکتریکال یک ساختمان نظیر روشنایی، تهویه مطبوع (HVAC)، سیستم دربازکن و سیستم های نظارتی و امنیتی، به صورت روزافزون نیازمند انعطاف پذیری و کارایی بیشتر می‌باشد. این مسئله، اختصاص به خانه ها ندارد و حتی در مورد مجتمع های بزرگ، کارآمدتر می باشد. آسایش و امنیت بیشتر، همراه با کاهش مصرف انرژی، پیچیدگی زیادی را در تاسیسات ساختمان طلب می کند و مدیریت صحیح این پیچیدگی‌ها نیاز به سیستمی کارآمد و موثر دارد. به عنوان مثال، با توجه به تعدد سنسورها و کنترلرهای مورد نیاز در ساختمان، چنانچه از استاندارد مناسبی استفاده نگردد، حجم کابل کشی در ساختمان بسیار بالا می رود و در نتیجه علاوه بر پرزحمت و طولانی شدن پیاده سازی تاسیسات برقی ساختمان، احتمال ایجاد خطا و خرابی در آینده نیز افزایش می‌گردد. حال استاندارد جهانی KNX به تمامی این نیازها به طور مناسب پاسخ می دهد.

در این استاندارد کلیه تجهیزات از طریق یک کابل دیتا (Bus) به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین کلیه تجهیزات قابل برنامه‌ریزی بوده و لذا انعطاف پذیری در کنترل و نظارت به شدت افزایش می‌یابد. این استاندارد، حاصل بیش از ۲۰ سال تجربه و رقابت میان استانداردهای قدیمی تری نظیر BatiBus, EHS, EIB می‌باشد. تجهیزات متصل به باس، می توانند انواع حسگرها، فعال سازها و یا سایر محصولاتی باشند که برای کنترل روشنایی، پرده های برقی، سیستم های امنیتی، نظارتی و هشدار دهنده، سیستم سرمایش/گرمایش و یا تهویه، کنترل ساختمان از راه دور، زمان سنجی و یا سیستم صوتی مرکزی مورد استفاده قرار می گیرند.

آسیا، آمریکای جنوبی و شمالی، گویای موفقیت و کارآمدی این استاندارد می‌باشد. هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ شرکت در سراسر دنیا و حدود ۱۰۰۰۰ محصول مختلف تحت این استاندارد تولید می‌شود. استاندارد KNX، به عنوان استانداردی بین‌المللی (ISO/IEC 14543-3) ، اروپایی (CENELEC EN 50090) و آمریکایی (ANSI/ASHARE 135) پذیرفته شده است و بدین ترتیب آینده خوبی برای این پروتکل تضمین می گردد. محصولات تحت این استاندارد، حتی اگر توسط کارخانه های مختلف تولید شده باشند، به سادگی می توانند در یک سیستم به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند. وجود آرم تجاری KNX ؛ سازگاری و هماهنگی آنها را با یکدیگر تضمین می کند. بنابراین گسترش سیستم و یا ایجاد تغییرات بعدی و استفاده از محصولات سایر کارخانه ها، همواره به سادگی و بدون هیچ گونه هزینه اضافی امکان پذیر است.

پشتوانه استاندارد KNX، انجمن KONNEX است که متشکل از مجموعه شرکت های پیشتاز در زمینه مدیریت هوشمند ساختمان می‌باشد. هم اکنون بیش از ۲۰۰ شرکت اروپایی در عضویت این انجمن هستند و % ۸۰ از فروش تجهیزات هوشمند ساختمان در اروپا متعلق به همین شرکت ها می باشد. این انجمن هم اکنون با بیش از۳۰۰۰۰ شرکت در ۱۰۰ کشور جهان ، بیش از ۱۰۰ دانشگاه فنی/مهندسی و بیش از ۴۰۰ موسسه آموزشی، توافق نامه همکاری مشترک دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالای صفحه بردن