بهترین خانه هوشمند در آینده ای نزدیک

بهترین خانه هوشمند در آینده ای نزدیک

بهترین خانه هوشمند با به‌کارگیری مجموعه‌ای از بهترین امکانات و تجهیزات هوشمند طراحی و اجرا می‌شود. با استفاده از بهترین تجهیزات نه‌تنها در زمان حضور در منزل؛ بلکه حتی زمانی که از خانه خود دور هستید می‌توانید اموال و دارایی‌های خود را کنترل و مدیریت کنید. این امر سبب مدیریت مصرف انرژی، و در نهایت کاهش هزینه‌ها می‌شود. ازآنجایی‌که در سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از ابزار هوشمندسازی خانه به بازار عرضه شده است؛ ممکن است انتخاب بهترین تجهیزات کمی گیج‌کننده به نظر برسد. در ادامه این مطلب به معرفی بهترین تجهیزات خانه هوشمند می‌پردازیم:

تکنولوژی خانه هوشمند چیست؟

شرایطی را تصور کنید که در آن تمام وسایل منزل شما از لپ‌تاپ و گوشی موبایل گرفته تا ساعت، بلندگو، لامپ، سیستم تهویه، زنگ درب، دوربین، پنجره، آب‌گرم‌کن، انواع لوازم‌خانگی، وسایل آشپزی و بسیاری موارد دیگر به اینترنت متصل شوند. در این صورت است که تمام تجهیزات منزل شما می‌توانند توسط یک پروتکل خانه هوشمند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را به کاربر ارسال کنند. این تجهیزات پس از ارسال اطلاعات، دستورات صادر شده توسط کاربر را دریافت کرده و آنها را اجرایی می‌کنند.

خبر خوب اینکه اجرای این طرح در سال ۲۰۲۱ با استفاده اینترنت اشیا (IOT) انجام شده و دیگر دور از ذهن نیست. اینترنت اشیا مؤلفه اصلی پروتکل هوشمندسازی خانه بشمار می‌آید. همان‌طور که از نامش پیداست هوشمندسازی خانه به معنای خودکارسازی کنترل وسایل خانه است. در این صورت است که از کنترل سیستم صوتی و تصویری خانه هوشمند گرفته تا جمع‌کردن پرده پنجره‌های اتاق نشیمن همه با فشار ساده یک دکمه یا فرمان صوتی امکان‌پذیر می‌شود.

راه‌اندازی برخی از تجهیزات هوشمند مانند سیستم روشنایی و تهویه، ساده و نسبتاً ارزان هستند؛ اما سایر تجهیزات مانند دوربین‌های نظارتی پیشرفته، نیازمند زمان و بودجه بیشتر است. گروه‌بندی‌های بسیاری در خصوص تجهیزات یک خانه هوشمند وجود دارد؛ در ادامه به توضیح امکانات بهترین خانه هوشمند می‌پردازیم:

معرفی امکانات و تجهیزات خانه هوشمند

امروزه تقریباً از تمام لوازم کاربردی در خانه، یک نسخه هوشمند نیز وجود دارد. عموماً این دستگاه‌ها به اینترنت متصل شده و از طریق یک تلفن همراه یا لپ‌تاپ از راه دور قابل‌کنترل هستند. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید از طریق پروتکل هوشمندسازی خانه به‌راحتی اقدامات مختلف را برنامه‌ریزی کنید تا در زمان تعیین شده اقدامات خاصی انجام شوند.

بهترین دستیاران صوتی در هوشمندسازی خانه

با بهره‌گیری از دستیارانی مانند Google Assistatnt و Amazon Alexa می‌توانید کارهای روزمره را به‌راحتی مدیریت کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید این دستیاران صوتی را در خصوص چگونگی همکاری دستگاه‌های هوشمند مختلف و همچنین انجام چندین کار هم‌زمان مانند تنظیم نور و دمای منزل در هنگام برگشتن ساکنین به خانه برنامه‌ریزی کنید.

با بهره‌گیری از Apple HomeKit امکان کنترل دستگاه‌های هوشمند موجود در خانه به‌راحتی و از طریق دستور صوتی فراهم شده است. سرویس دیگری است که توسط بسیاری از برندهای برتر تولیدکننده تجهیزات خانه هوشمند پشتیبانی می‌شود،  IFTTT نام دارد. با بهره‌گیری از IFTTT به‌راحتی تجهیزات متصل به اینترنت به یکدیگر لینک می‌شوند. این دستگاه‌ها بر اساس چگونگی برنامه‌ریزی کاربر، در زمان‌های تعیین شده اقدامات لازم را انجام می‌دهند. برای مثال، در زمان غروب آفتاب و با تاریک شدن هوا به صورت خودکار چراغ‌های خانه را روشن می‌کنند.

بهترین سیستم روشنایی در خانه هوشمند

برای روشن‌کردن محل زندگی خود، علاوه بر سیستم روشنایی داخلی، نیازمند لامپ‌های هوشمند مناسب فضای باز هستید. معمولاً بهترین سیستم روشنایی، سیستمی است که توسط باتری تغذیه شود، چراکه در این صورت نصب چراغ‌های روشنایی بسیار آسان و سریع است. بهترین گزینه‌های استفاده از Ring Smart Lighting System است.

این سیستم به شما این امکان را می‌دهد تا شبکه‌ای از چراغ‌های امنیتی مبتنی بر حرکت را برای محوطه خارجی منزل خود طراحی و اجرا کنید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید اجزای بیشتری مانند نورافکن، چراغ‌های زیرپله‌ای، چراغ‌های مسیر و سایر موارد این‌چنینی را به محیط اضافه کنید.

اکثر اجزای روشنایی هوشمند Ring با استفاده از باتری تغذیه شده و نصب آن نیز بسیار آسان است. هر یک از اجزای سیستم روشنایی Ring به طور مستقل با حسگر حرکتی روشن می‌شوند. اما برای هوشمندسازی این اجزا لازم است آنها را به یک Ring Bridge متصل کنید.

در نهایت پس از راه‌اندازی سیستم روشنایی داخلی و خارجی خانه، می‌توانید هر یک از چراغ‌ها را از طریق دستورات صوتی Alexa یا نرم‌افزار موبایلی شرکت تولیدکننده سیستم روشنایی، کنترل کنید.

دوربین‌های امنیتی در بهترین خانه هوشمند

از مزایای خانه هوشمند افزایش راحتی و امنیت مالی و جانی ساکنین است. کارآمدترین راه‌حل افزایش امنیت اموال و دارایی‌ها، نصب دوربین‌های امنیتی بوده و از همین جهت اصلی‌ترین مورد در هنگام طراحی بهترین خانه هوشمند، درنظرگرفتن برند و نوع دوربین‌های امنیتی است. نصب دوربین‌های امنیتی در محوطه داخلی و خارجی منزل به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی و از راه دور بر تمام رفت‌وآمدها نظارت داشته باشید. دوربین‌های امنیتی Arlo Pro 4 Spotlight Camera یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار جهانی هستند. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید گزینه‌های مناسب دیگری مانند Wyze Cam V3 را نیز در نظر بگیرد.

یک دوربین امنیتی مناسب مانند Arlo Pro 4 Spotlight Camera علاوه بر وضوح بالا، در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی مانند بارش باران و تابش مستقیم نور خورشید نیز مقاوم است. این دوربین‌های امنیتی با نصب آسان و بی‌دردسر نه‌تنها ویدئوهای حرکتی را ضبط می‌کنند؛ بلکه بر روی هر جسم محرکی که در اطراف املاک شما در حرکت است نور روشن می‌اندازد.

سایر امکانات یک دوربین امنیتی مناسب عبارت‌اند از:

  • بهتر است یک دوربین امنیتی بی‌سیم انتخاب کنید
  • کیفیت ضبط ویدئو را در نظر بگیرید.
  • توجه داشته باشید که دوربین انتخابی شما قابلیت تشخیص حرکت هوشمند را داشته باشد
  • امکان دید در شب فراهم باشد
  • پشتیبانی از پروتکل هوشمندسازی خانه هوشمند
  • و در نهایت تصویر رنگی و با وضوح بالایی را به کاربر ارائه دهد

نصب آیفون تصویری هوشمند در خانه هوشمند

نصب آیفون تصویری در درب ورودی منزل این امکان را به شما داده می‌شود تا قبل از بازکردن درب ورودی، مراجعین را شناسایی کنید. اما برای بهره‌مندی از ویژگی‌های اضافه‌‌تری مانند هشدارهای هوشمند، وضوح تصویر بالا، عکس‌برداری از مراجعین و سایر موارد این‌چنینی لازم است هزینه بالاتری را پرداخت کنید.

با نصب آیفون‌های هوشمند حتی زمانی که در خانه حضور ندارید می‌توانید مراجعین را توسط گوشی موبایل مشاهده کرده و با آنها صحبت کنید.

قفل هوشمند درب ورودی خانه هوشمند

قفل‌های هوشمند امنیت بالایی را برای کاربران فراهم می‌کنند. قفل‌های هوشمند به‌راحتی به تلفن همراه شما متصل شده و به شما این امکان را می‌دهند تا تنها با استفاده از تلفن همراه و از راه دور، تمام موارد را کنترل کنید. برای مثال، با استفاده از نرم‌افزار موبایلی یا فرمان صوتی از راه دور درب ورودی را قفل کنید.

معمولاً در بهترین خانه هوشمند از قفل‌های هوشمندی مانند August، Yale، Schlage و موارد مشابه استفاده می‌شود. اما به‌طورکلی در هنگام انتخاب بهترین قفل هوشمند لازم است به چند نکته مهم توجه کنید:

  • نحوه برنامه‌ریزی قفل هوشمند
  • محدودیت تعداد کدهای کاربری
  • انتخاب قفل هوشمندی که در یک درب سنتی قابل نصب باشد
  • ارائه امکانات هوشمندی مانند قفل خودکار
  • پشتیبانی از پروتکل خانه هوشمند
  • انتخاب قفلی که با سیستم امنیتی موجود در خانه شما سازگار باشد

سیستم گرمایشی و سرمایشی در بهترین خانه هوشمند

عموماً امکانات ارائه شده توسط یک ترموستات هوشمند گسترده‌تر از مدیریت سیستم گرمایش و سرمایش داخلی خانه است. شما می‌توانید در هر مکانی که هستید؛ از طریق اتصال گوشی موبایل به WiFi یا شبکه Cellular دمای خانه را از راه دور تنظیم کنید.

برند Nest یکی از اولین شرکت‌های تولیدکننده سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه‌های هوشمند بوده است. از آن زمان تاکنون این برند به‌عنوان بهترین تولیدکننده ترموستات هوشمند شناخته می‌شود. یکی از مدل‌های مقرون‌به‌صرفه این برند Nest Thermostat E است.

نکات مهم در هنگام انتخاب بهترین ترموستات خانه هوشمند عبارت‌اند از:

  • ارائه نرم‌افزار مناسب و کاربرپسند
  • پشتیبانی مناسب از پروتکل خانه هوشمند
  • آسان بودن پروسه نصب و راه‌اندازی
  • برخی از سیستم‌های ترموستات هوشمند به حسگر و سنسور حرکت مجهز هستند
  • بدون نیاز به استفاده از سیستم تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش مناسبی را ایجاد کند
  • برخی از سیستم‌های هوشمند به صورت خودکار زمانی که کاربر مسافت زیادی را از خانه دور می‌شود در حالت Away Mode، و زمان بازگشت به منزل در حالت Home Mode قرار می‌گیرند و براین‌اساس دما را تنظیم می‌کنند
  • ارائه کیت افزایش‌دهنده قدرت
  • پشتیبانی از پروتکل خانه هوشمند
  • در آخر نیز یک سیستم ترموستات هوشمند مناسب برای صرفه‌جویی در مصرف، انرژی مصرفی منزل را اندازه‌گیری کرده و به کاربر گزارش می‌دهد

بهترین پریز هوشمند بکار رفته در خانه هوشمند

یکی از ساده‌ترین مراحل هوشمندسازی خانه، نصب و راه‌اندازی پریزهای هوشمند است. بهترین پریزهای هوشمند مانند Eve Energy امکانات متعدد و جالبی را به کاربر ارائه می‌دهند. پریزهای هوشمند راهی برای نظارت بر مصرف انرژی و برآورد هزینه‌ها بشمار می‌آیند. اگر به دنبال کنترل و صرفه‌جویی در مصرف برق هستید، استفاده از پریز هوشمند بهترین راه‌حل است.

نکات مهم در هنگام انتخاب بهترین پریز هوشمند

  • پشتیبانی از پروتکل خانه هوشمند
  • قابلیت برنامه‌ریزی
  • ارائه امکان نظارت بر مصرف برق

انتخاب بهترین حسگر دود در خانه هوشمند

معمولاً در طراحی و اجرای بهترین خانه هوشمند؛ علاوه بر به‌کارگیری امکانات ذکر شده، از یک حسگر دود و گازهای سمی نیز استفاده می‌شود. Nest Protect علاوه بر تولید ترموستات هوشمند یکی از بهترین حسگرهای دود در سراسر جهان بشمار می‌آید. این محصول به‌راحتی به سایر دستگاه‌های هوشمند خانه شما متصل شده و همکاری می‌کند. Nest Protect اتصال بسیار خوبی را با WiFi و IFTTT برقرار می‌کند.

با نصب سیستم هشدار و حسگر هوشمند دود؛ در صورت بروز آتش‌سوزی در هر مکانی که باشید از طریق تلفن همراه به شما هشدار داده می‌شود. نکاتی که در هنگام انتخاب بهترین حسگر دود باید در نظر گرفت عبارت‌اند از:

  • هماهنگی با سایر دستگاه‌های هوشمند
  • امکان نصب آسان

بهترین امکانات و تجهیزات هوشمند در یک آشپزخانه هوشمند

اکثر خانم‌های خانه ساعات طولانی از روز را در محیط آشپزخانه سپری می‌کنند؛ بهترین خانه هوشمند با بهره‌گیری از بهترین تجهیزات و دستگاه‌های هوشمند می‌تواند راحتی و آسایش بیشتری را در قلب خانه یعنی آشپزخانه به ارمغان بیاورد.

بهترین صفحه‌نمایش هوشمند در آشپزخانه هوشمند

یکی از ابزارهایی که برای هوشمندسازی آشپزخانه به آن احتیاج دارید یک صفحه‌نمایش هوشمند (Smart Display) است. با وجود دستیاران صوتی مانند Alexa و Google Assistant می‌توانید علاوه بر تنظیم تایمر دستگاه‌ها، لیست خرید خود را کامل کرده و موزیک موردعلاقه خود را در هنگام آشپزی پخش کنید.

در یک آشپزخانه هوشمند اجرای همه موارد ذکر شده با استفاده از صفحه‌نمایش هوشمند امکان‌پذیر می‌شود. یکی از بهترین گزینه‌ها نسل دوم صفحه‌نمایش هوشمند Amazon، Echo Show 8 نام دارد. اندازه این صفحه‌نمایش هوشمند برای پیشخوان اکثر آشپزخانه‌ها مناسب بوده و برای الهام گرفتن از دستور غذاهای مختلف از ویژگی Food Network Kitchen برخوردار است.

بهترین لوازم آشپزخانه در خانه هوشمند

زمانی که درباره دستور پخت غذا به نتیجه رسیدید؛ تنها کافی است از ابزار و دستگاه‌های هوشمند مانند اجاق‌گاز و فر هوشمند استفاده کنید. شما می‌توانید این دستگاه‌ها را به پروتکل خانه هوشمند خود متصل کرده و به‌راحتی و از راه دور تنها از طریق تلفن همراه همه چیز را کنترل کنید.

بهترین امکانات و تجهیزات هوشمند در یک اتاق‌خواب هوشمند

پس از یک روز کاری طولانی، داشتن یک خواب شبانگاهی با آرامش و دلچسب در اتاق‌خواب به بازیابی انرژی کمک بسیاری می‌کند. بهترین خانه هوشمند خانه‌ای است که در آن به تمام قسمت‌های خانه به یک اندازه اهمیت داده شود. تکنولوژی بکار رفته در یک اتاق‌خواب هوشمند به شما کمک می‌کند تا در طول شب‌خوابی راحت داشته باشید.

بهترین تخت هوشمند در یک اتاق‌خواب هوشمند

یک تختخواب هوشمند برای افزایش راحتی کاربر در طول شب به طور خودکار بر اساس حرکت شما سفتی هر طرف تشک را تنظیم می‌کند. یکی از بهترین برندهای تختخواب هوشمند در جهان برند ۳۶۰ Smart Bed است، این تختخواب عادات خواب شما را در نرم‌افزار خود ثبت کرده و باتوجه‌به آن در هنگام خواب شرایط بهتری را برایتان فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که نصب یک تختخواب هوشمند هزینه زیادی دارد.

بهترین پرده هوشمند در اتاق‌خواب هوشمند

با هوشمندسازی پرده‌های خانه و به طور خاص پرده‌های اتاق‌خواب می‌توانید به‌راحتی از طریق ریموت کنترل و یا برنامه تلفن همراه زمان و میزان باز و بسته شدن پرده‌ها را برنامه‌ریزی و تعیین کنید. به‌این‌ترتیب پرده‌های اتاق‌خواب صبح قبل از بیدارشدن شما جمع شده و از روشنایی طبیعی روز لذت می‌برید.

سیستم تهویه و تصفیه هوشمند در اتاق‌خواب هوشمند

دمای مناسب اتاق به داشتن خواب راحت و عمیق در طول شب کمک بسیاری می‌کند. به همین دلیل نصب سیستم تهویه مطبوع هوشمند در اتاق‌خواب بسیار اهمیت دارد. سیستم تهویه هوشمند از راه دور و از طریق نرم‌افزار یا دستیار صوتی فرمان گرفته و با تنظیم مناسب هوای اتاق سبب کاهش مصرف و در نهایت کاهش هزینه‌های سالانه نیز می‌شود.

همچنین یک دستگاه تصفیه هوای هوشمند سبب کنترل کیفیت هوای داخل اتاق شده و سبب سهولت تنفس شما در طول خواب شبانه می‌شود. این دستگاه به‌ویژه برای افرادی که دچار آسم و آلرژی هستند گزینه بسیار مناسبی است

بهترین مانیتور هوشمند برای اتاق کودک

اگر فرزند خردسال دارید می‌توانید در طول شبانه‌روز کودک خود را از طریق یک مانیتور هوشمند تماشا و کنترل کنید. نصب مانیتور هوشمند نیز نیازمند بودجه قابل‌توجهی است، اما برای والدین حساس یک گزینه بسیار مفید بشمار می‌آید.

 Nanit Pro Complete Monitoring System یکی از بهترین گزینه‌ها در سراسر جهان است. یک مانیتور هوشمند مناسب ساعت خواب و بیداری کودک را به شما گزارش داده و در صورت توقف تنفس کودک به والدین هشدار می‌دهد. به‌این‌ترتیب از احتمال بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری می‌شود.

بهترین امکانات و تجهیزات هوشمند در یک سرویس بهداشتی هوشمند

معمولاً آب و تکنولوژی با هم ترکیب نمی‌شوند. اما بااین‌حال خوشبختانه این موضوع سبب جلوگیری پیشرفت ابزارهای هوشمند در حمام و توالت نشده است. امروزه توالت‌های هوشمند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته بدون دخالت انسان تمیز می‌شوند.

 اگر به فکر هوشمندسازی خانه خود هستید قسمت حمام و توالت را فراموش نکنید؛ چراکه همان‌طور که گفتیم بهترین خانه هوشمند خانه‌ای است که در تمام قسمت‌ها هوشمندسازی شود. Kohler Veil یکی از برترین برندهای جهانی تولیدکننده ابزارهای هوشمندسازی توالت است.

تعدادی از امکانات توالت هوشمند عبارت‌اند از:

  • مجهز به صندلی گرم شونده
  • مجهز به سیستم خوشبوکننده اتوماتیک
  • استفاده از اشعه فرابنفش برای ضدعفونی‌کردن کاسه توالت
  • تنظیم خودکار قسمت نشیمن توالت فرنگی

یکی دیگر از مزایای خانه هوشمند، هوشمندسازی حمام است. شما می‌توانید از طریق فرمان صوتی و یا نرم‌افزار موبایلی دوش حمام را بازکرده و دمای موردنیاز را تنظیم کنید. زمانی که آب حمام آماده شد از طریق نرم‌افزار موبایلی اعلانی به شما ارسال می‌شود. شما می‌توانید تنظیمات دلخواه را برای دفعات بعدی در نرم‌افزار ذخیره کنید تا با سرعت بالاتری میزان و دمای آب تنظیم شود. U by Moen یکی از برترین ابزارهای هوشمندسازی حمام در جهان است.

نتیجه‌گیری

اصولاً در بهترین خانه هوشمند از برترین امکانات و تجهیزات هوشمندسازی خانه استفاده می‌شود. ابزارهای هوشمندسازی خانه ویژگی‌های متنوعی داشته و کیفیت متفاوتی را ارائه می‌دهند. اما به‌طورکلی لازم است ابزارهای هوشمند انتخاب شده با پروتکل هوشمندسازی خانه شما هماهنگ باشند. پروسه هوشمندسازی خانه علاوه بر افزایش سطح راحتی و آسایش ساکنین خانه؛ سبب افزایش قیمت خانه نیز می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالای صفحه بردن