آشنایی با قطعات هوشمند سازی ساختمان

قطعات هوشمند سازی ساختمان

سیستمهای هوشمند قابلیتها و امکانات فوق العاده ای را برای مشتریان خود ارائه می‌دهند. کلیه تجهیزات الکتریکال در یک ساختمان یا خانه هوشمند از کلیدها، ترموستاتها و چشمی ها گرفته تا فعالسازها و پنلهای لمسی همگی قابل برنامه ریزی نرم افزاری متناسب با نیاز مشتریان می باشند، مزیتی ویژه که در سیستمهای معمول وجود ندارد.  برای آشنایی بیشتر با امکانات سیستم هوشمند، یک پروژه ویلایی نمونه را باهم بررسی میکنیم.

تجهیزات لوازم قابل نصب در تابلو برق

  • سیستم هوشمند کابل کشی و سیم کشی متفاوتی با سیستم های معمول دارد. در این سیستم لازم است از محل مصرف کننده های برق نظیر روشنایی ها، سیستمهای سرمایش/ گرمایش، پرده برقی و غیره سیم کشی تا تابلو برق صورت می‌پذیرد. در داخل تابلوبرق منبع تغذیه و فعالسازها برای کنترل هوشمند تجهیزات نصب می شوند. بدین ترتیب ارتباط بین کلیدها، سنسورها و ترموستاتها تنها از طریق یک کابل دیتا صورت می گیرد و دیگر برق پشت کلیدها برده نخواهد شد. حال با تنظیمات نرم افزاری می توان هر خواسته ای را برای کاربران محقق ساخت.
  • فعالسازهای تابلویی بسیار متنوع هستند. در این ویلا به منظور کاهش هزینه ها و کارکرد بهینه تر از فعالسازهای کومبو استفاده شده که امکان کنترل همزمان روشنایی، پرده های برقی و فنکوئل سه دور را فراهم می‌سازد. همچنین نوع دیگری از فعالسازها برای تنظیم شدت نور (Dim) بکارگرفته شده که امکان تنظیم روشنایی ها و حتی چراغهای LED را فراهم می کند.

تجهیزات لوازم قابل نصب در تابلو برق

کنترل روشنایی

  • کلیدهای چندمنظوره وظیفه کنترل هوشمند روشنایی را دارند. این کلیدها قابلیت لیبل گذاری دارند تا کارکرد هر شاستی به سادگی بر روی آن تعریف شود.
  • بر روی کلیدها شاستی سناریو (Light Scene) تعریف شده است. مثلاً سناریو صرف غذا؛ با زدن این کلید چراغهای سالن خاموش، چراغهای بالای میز غذاخوری کامل روشن شده و چراغهای اتاق تلویزیون بر روی ۲۰ درصد قرار گرفته می‌گیرند (دیم می‌شوند).
  • بر روی کلیدها فرمان خاموشی سراسری یا Central Off تعریف شده و لذا هنگام ترک اتاق یا خروج ویلا با زدن این کلید کلیه چراغها خاموش می شوند و با خیال راحت می‌توانید ویلا را ترک کنید.

روشنایی

پنجره ها و پرده های برقی

  • در این ویلا کلیه شیدها و پرده‌ ها برقی هستند. از روی کلیدهای هوشمند علاوه بر کنترل روشنایی امکان کنترل پرده ها نیز امکان پذیر می‌باشد.
  • با اعمال تایمر هفتگی می‌شود پرده ها را به گونه ای تنظیم کرد تا اتومات باز و بسته شوند.
  • همچنین برخی از پرده ها به سیستم هواشناسی متصلند. ایستگاه هواشناسی (Weather Station) در بالاترین نقطه ویلا نصب و اطلاعات جوی نظیر دمای بیرون، سرعت باد، میزان نور خورشید (Lux) و بارشهای جوی را می سنجد و به کمک آن می توان انواع سناریوهای خودکار را اجرا کرد. مثلاً با افزایش شدت نور خورشید و یا تاریک شدن هوا، اتوماتیک پرده ها بسته میشوند و یا اینکه با تاریک شدن هوا نور پردازی محوطه در چند سطح اجرا می‌گردد.

پرده برقی

فن کویل ها

  • کلیدهایی ترکیبی که امکان کنترل همزمان روشنایی و فنکوئلها را فراهم می‌سازند. ساکنین ویلا ترموستات را در حالت خودکار گذاشته و دمای مطلوب (Comfort) خود را تنظیم میکنند. حال همه چیز خودکار اتفاق می‌افتد. متناسب با دمای محیط و دمای تنظیمی فنکوئل ها به صورت خودکار در دورهای مختلف کم و زیاد و یا خاموش می‌شود.
  • همچنین امکان اعمال تنظیمات از طریق موبایل و از راه دور نیز مقدور است. لذا میتوان به گونه ای ترموستات سالن را تنظیم کرد تا قبل از رسیدن به ویلا خودکار روشن شده و هوای داخل ویلا را گرم کند.

فن کویل

سرور هوشمند

در این ویلا از یک سرور خانگی هوشمند (Home Server) استفاده شده است. این سرور به شبکه داخلی ویلا و شبکه جهانی اینترنت متصل شده و امکانات این سرور بدین ترتیب می‌باشد:

  • امکان کنترل و نظارت بر سیستم از طریق موبایل، تبلتها، نمایشگر لمسی به کمک اپلیکیشن مخصوص برای سیستم عاملهای iOS, Android فراهم می‌گردد. مثلا قبل از رسیدن به ویلا کلیه فنکوئلها را روشن کرده و یا در زمان خواب از روی تخت خود چراغهای داخلی ویلا را خاموش و چراغهای محوطه را روشن کنید.
  • مشاهده، کنترل و نظارت بر کلیه تجهیزات هوشمند از راه دور و به کمک اینترنت جهانی؛ این سرور با یک IP اختصاصی به اینترنت وصل شده و به کمک نرم افزار گرافیکی آن میتوان همیشه بر ویلا نظارت و کنترل داشت.
  • ثبت و آرشیوگیری رخدادهای مهم بر روی سرور؛ برای مثال زمان و تاریخ هرگونه رفت و آمد ثبت و یا دماهای نقاط مختلف ساختمان در قالب نمودارماهیانه و یا سالیانه نمایش داده خواهند شد.

سرور هوشمند

سنسورهای حرکتی و حضور

نقاط مختلف ساختمان تحت کنترل خودکار چشمی های حرکتی و حضور میباشند. و حالا چند مثال جذاب و کاربردی:

  • در محوطه سنسورهای دیواری واترپروف (IP67) نصب شده و با حرکت در شب روشنایی محوطه به صورت اتومات روشن و خاموش می‌شوند.
  • در اتاقها از سنسورهای حضور سقفی (Presence Detector) استفاده شده؛ این سنسورها حساسیت بالایی داشته و لذا ترددها و تکانهای کم را نیز تشخیص میدهند. با ورود به اتاق و در صورت تاریکی محیط سناریو نوری فعال و ترموستاتها در حالت خودکار تنظیم می‌شوند.
  • در سرویسهای بهداشتی سنسورهای سقفی نصب شده و با ورود به سرویس چراغ و تهویه همزمان روشن و پس از خروج از سرویس ابتدا چراغ خاموش و پس از مدتی تهویه خاموش میگردد.

سنسور حرکتی

پنلهای لمسی و درب بازکن تصویری

  • در داخل سالن این ویلا یک پنل لمسی ۱۰ اینچ نصب شده که بر روی این پنل برنامه گرافیکی سیستم هوشمند نصب و لذا به صورت مرکزی همه چیز تحت کنترل است.
  • امکان مشاهده تصاویر زنده دوربینهای نظارتی ویلا نیز بر روی این پنل ممکن است.
  • این پنل ها میتوانند به عنوان ایستگاه داخلی سیستم درب بازکن نیز عمل کنند. با مراجعه افراد این پنلها به زنگ خورده و امکان پاسخگویی و باز کردن در فراهم می‌گردد.
  • امکان پاسخگویی به مراجعه کنندگان از طریق موبایل نیز مقدور است. با اتصال این سیستم آیفون تصویری به شبکه جهانی اینترنت میتوان از هر جای دنیا و به صورت تصویری با مراجعه کنندگان صحبت کرده و درب را باز کرد.
  • پنل بیرونی آیفون تصویری مجهز به دستگاه اثرانگشت (Finger- print) میباشد. لذا ساکنین برای تردد به کلید نیاز ندارند و به راحتی با اسکن انگشتشان در را باز می‌کنند.

آیفون تصویری

سیستمهای امنیتی و دوربین ها

  • بر روی دربهای ورودی، پنجره ها و گاوصندوق این ویلا مگنتهای بازشوی درب و پنجره نصب شده است. هرگونه باز و بسته شدن در سرور مرکزی ثبت شده و با فعال شدن مد امنیتی، با باز شدن پنجره ها سیستم هشدار و آلارم به صدا می‌اید و بر روی موبایل ساکنین پیام ارسال می شود.
  • چشمی های این ویلا کارکردی چندمنظوره دارند. این سنسورها علاوه بر اجرای سناریوهای نوری با فعالساری مد امنیتی به عنوان سنسور امنیتی عمل کرده و در صورت هرگونه تردد، سیستم هشدار فعال می‌گردد.
  • دوربینهای این ویلا فضاهای بیرونی را پوشش تصویری میدهند. دوربینهایی نظارتی که به واسطه سنسورهای IR دارای سیستم دید در شب بوده و در تاریکی هوا نیز تصویری با کیفیت ارسال میکنند.

دزدگیر

سیستم صوتی و تصویری

  • در این ویلا از یک سرور مولتی مدیا (Multimedia) برای ذخیره سازی تصاویر، فایلها، آلبومهای موسیقی و فیلمها استفاده شده است. بدین ترتیب هر عضو ویلا میتواند از طریق اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی همراه خود آلبوم موسیقی را انتخاب و به آهنگ دلخواه خود گوش دهد.
  • در داخل هر اتاق خواب و یا فضای ورزشی یک گیرنده بلوتوثی (Bluetooth Receiver) دیواری تعبیه شده است. کاربر با اتصال موبایل خود به این گیرنده میتواند موسیقی دلخواه خود را از روی اسپیکرهای سقفی پخش کند و لذت ببرد.

سیستم صوتی

سخن پایانی:

همانطور که ملاحظه کردید امکانات و قابلیتهای سیستمهای هوشمند برای یک ویلا و یا هر نوع ساختمان بسیار مطلوب و جذاب می باشند و هر مخاطبی را به خود جذب می کنند. انتخاب محصولات و یا سیستمهای مورد نیاز برای هر پروژه به دانشی فنی و تخصصی نیاز دارد تا هزینه ها بهینه و معقول گردند. حال می توانید به کارشناسان سایت اسمارت شو اعتماد کنید و به صورت رایگان مشاوره بگیرید. ما تلاش خواهیم کرد تا متناسب با نوع پروژه و هزینه دلخواه کارفرما بهترین پیشنهاد را ارائه دهیم.

منبع : https://smartsho.com/blog/smart-home-introduction

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالای صفحه بردن